מערכת תמונות יהודיות  ג אלול, תשפג20/08/2023


מקרר חשמלי מודרני מציב אתגר גדול מבחינת השימוש בו בשבת. הפרטים בפנים

האלקטרוניקה המודרנית מציבה אתגר לא פשוט בפני אנשי ההלכה ביהדות. מכיוון שכל חיינו תלויים  כיום במכשירים אלקטרוניים שונים, ואנו עושים בהם שימוש יום יומי כל הזמן. כמובן שמכשירים אלו מקילים על חיינו ביום יום. אולם, בנושא שמירת שבת הם הופכים להיות אתגר.

בעבר, הפוסקים התמודדו בעיקר עם עניינו של החשמל, ששם לכאורה קל יחסית לראות "סיבה ותוצאה" בכל תפעול... אולם בימינו הרי מדובר על אלקטרוניקה, ופחות על חשמל... ושם קשה לראות מה קורה בתוך כל רכיב קטן ואיך הוא עובד.

כמובן שאת האתגר הגדול ביותר מהווים המכשירים ה"רגילים" שבהם

אנו עושים שימוש יומי. כמו המקרר במטבח. השאלה של "מקרר לשבת", היא שאלה הלכתית וטכנית מורכבת. בימינו, כבר לא פשוט רק להוציא את המנורה או לכבות את האור בשבת. במקררים  שלנו יש הרבה מפסקים, חיישנים ומערכות שעובדת בשקט ברקע, ואינן נראות לעין.

כך שבפתיחה פשוטה של דלת המקרר בשבת, אדם יכול לעשות לא מעט מלאכות שהוא לא ידע עליהן בכלל. מפסקי הדלתות כבר אינן  פועלים על בסיס כפתור פשוט שאותו ניתן לבטל, לעקוף, או להדביק עם  מסקינג-טייפ. לרוב מדובר במגנט המוסתר בדלת המקרר או המקפיא כך שלא ניתן למצוא אותו ללא ידע מקדים. אולם גם אם מישהו יודע היכן הוא נמצא-  הנטרול שלו הוא קשה. ובכל פתיחה של הדלת מופעלות מערכות רבות במקרר עצמו ובכרטיס האלקטרוני שלו.  כך ששמירת שבת עם רכיבים דיגיטלים, היא לא משימה פשוטה. יש צורך לדעת איך מנתקים את החיישנים, וממילא את  כל המערכות המופעלות כאשר פותחים.

וכפי שאמרנו- רק הוצאת המנורה איננה מספיקה...